Gwarancja to dobrowolne oświadczenie producenta lub usługodawcy, które dotyczy produktu lub usługi. Gwarancja, razem z rękojmią, stanowi podstawę złożenia reklamacji, kiedy towar lub usługa nie spełnią oczekiwań konsumenta. W gwarancji zawarte są obowiązki gwaranta, a także prawa klienta. Gwarancja to dodatkowe uprawnienie, które konsument uzyskuje od producenta lub sprzedawcy. Oprogramowanie komputerowe to również pewnego rodzaju towar, na który możemy uzyskać gwarancję producenta – w przypadku, gdy korzystamy z legalnego egzemplarza oprogramowania. Dotyczy to na przykład systemu Comarch ERP Optima (https://boss.net.pl/comarch-erp-optima/).

Z gwarancji na oprogramowanie może skorzystać klient, który nabył je w legalny sposób. Gwarancja jest udzielana na pewien czas – często jest to okres 12 miesięcy. W warunkach warto sprawdzić, czy oświadczenie producenta dotyczy całości oprogramowania i czy zakup dodatkowych funkcji wydłuża czas gwarancji, ponieważ autorzy mogą zastrzec, że dokupienie kolejnych modułów nie wpływa na długość tego okresu.

Na czym polega obsługa gwarancji w przypadku oprogramowania?

Podczas okresu gwarancyjnego producent systemu może zobowiązać się do określonych działań, takich jak usuwanie błędów oprogramowania w określonym zakresie, udzielanie mailowej lub telefonicznej pomocy w obsłudze programu oraz w przypadku błędów, a także udostępnianie nowych wersji. Okres gwarancji na oprogramowanie może zostać przedłużony, a w takim przypadku producent zobowiązuje się do dalszego wypełniania tych warunków. Klient może więc oczekiwać, że błędy, które pojawia się w okresie gwarancyjnym, zostaną usunięte. Jest to szczególnie ważne przy oprogramowaniu, które obsługuje zobowiązania i należności w sposób określony w przepisach prawa, takim jak na przykład system Comarch ERP Optima. Zgłaszanie tych błędów umożliwia usunięci usterki, a następnie aktualizację oprogramowania w taki sposób, aby zapobiec pojawianiu się problemów tego rodzaju w przyszłości. W okresie gwarancyjnym klient powinien mieć możliwość skorzystania z pozbawionej błędów aktualizacji systemu. Informacje o nowej wersji oprogramowania można zwykle znaleźć na stronie internetowej producenta.

Klient z reguły ma określony czas na poinformowanie producenta o problemie, czyli na jego dokładnie opisanie i zgłoszenie. Konieczne może okazać się udzielenie dodatkowych informacji na temat usterki. Zgłoszenie problemu w określonym w umowie terminie jest jednym z warunków jego naprawienia. Warto też zwrócić uwagę, czy producent wymaga instalacji aktualizacji oraz nowych wersji oprogramowania – nieprzestrzeganie tego warunku może być powodem wygaśnięcia gwarancji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *