Istnieją różne sposoby na zwiększenie bezpieczeństwa oraz usprawnienie zarządzania danymi. Takimi przydatnymi działaniami są archiwizacja oraz kompresja. Te informatyczne pojęcia są w pewien sposób ze sobą związane, jednak mają różne znaczenie. Kompresja, czyli zmiana sposobu zapisu, może być elementem archiwizacji, której celem jest przeniesienie danych – ma to służyć ich długotrwałemu przechowywaniu.

Archiwizacja a kompresja danych

Archiwizacja danych jest często mylona z backupem, czyli wykonywaniem kopii bezpieczeństwa. Archiwizowanie działa w podobny sposób, jednak wykonuje się ją w innym celu. Archiwizacja danych polega na przeniesieniu ich do innej lokalizacji. Ma to służyć ich praktycznemu przechowywaniu. Podczas archiwizacji dane są umieszczane na tańszych i wolniejszych nośnikach.

Czynność ta powinna być przeprowadzana regularnie, przy pomocy specjalnego oprogramowania. Przed całym procesem trzeba określić jej parametry. Najważniejsze z nich to wybór okresu, z którego mają pochodzić archiwizowane dane i czas retencji, czyli przechowywania. Należy również ustalić, czy dane będą przeznaczone do odczytu albo zapisu. Archiwizacji mogą zostać poddane na przykład strony internetowe, bazy danych, poczty mailowe oraz dokumenty w obiegu elektronicznym. Zrealizować ją można między innymi na wymiennych nośnikach, innych dyskach lub w chmurze. Z archiwizacją związane jest też pojęcie deduplikacji, które polega na usunięciu powtarzających się plików, oraz czynność kompresji.

Kompresja danych to zmiana metody zapisu, która pozwala zmniejszyć objętość archiwizowanych informacji. Kompresja może być stratna lub bezstratna. W tym pierwszym modelu zostają zachowane podstawowe parametry danych, jednak niemożliwe jest odzyskanie informacji w stanie niezmienionym. Taką możliwość daje kompresja bezstratna. Każdy z tych rodzajów kompresji ma przypisane odpowiednie algorytmy, istnieją także różne systemy umożliwiające zmianę metody zapisu. Przeciwieństwem kompresji jest dekompresja.

Kompresja danych jest wykonywana również podczas procesu wykonywania kopii zapasowej, czyli backupu. Aplikacja iBard24 Backup Online to nowoczesne narzędzie, które umożliwia automatyczne i bezpieczne tworzenie kopii zapasowej istotnych danych. W trakcie przesyłania ich na serwer są one poddawane kompresji, co usprawnia cały proces. Dane są niezagrożone w wypadku awarii lub innej sytuacji losowej, a poziom bezpieczeństwa zwiększa szyfrowanie ich przy pomocy specjalnego klucza.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *