Płacenie podatków to obowiązek każdego obywatela, który obejmuje również przedsiębiorstwa. System tworzenia deklaracji podatkowej jest coraz wygodniejszy – dokumentów nie trzeba wypełniać ręcznie i zanosić lub wysyłać do odpowiedniego urzędu skarbowego. Od 2019 roku wszelkie deklaracje VAT wysyłane mają być drogą elektroniczną, co określa artykuł 99 ustawy o VAT. Złożona w ten sposób e-deklaracja to duża wygoda oraz oszczędność czasu dla przedsiębiorców. Obowiązek dostarczenia odpowiednich dokumentów drogą elektroniczną dotyczy firm rozliczających się na podstawie deklaracji VAT-7 i VAT-7K, a także VAT-UE (dla przedsiębiorstw, które wykonują transakcje wewnątrzwspólnotowe) oraz VAT-27 (dla przedsiębiorców, którzy dokonują krajowych transakcji z odwrotnym obciążeniem). Wysyłanie deklaracji podatkowej to nie jedyne zobowiązanie, które spoczywa na przedsiębiorcach.
Poza rozliczeniem rocznym muszą oni każdego miesiąca dostarczać pliki kontrolne JPK_VAT, również z wykorzystaniem drogi elektronicznej. Do skutecznej komunikacji elektronicznej z urzędem skarbowym warto wykorzystać program, który działa w sposób zgodny z aktualnymi przepisami. Wybrane oprogramowanie powinno umożliwiać zarówno tworzenie deklaracji podatkowych, jak i wysyłkę comiesięcznych dokumentów kontrolnych.
Oprogramowanie Comarch ERP Optima to kompleksowe narzędzie, a wśród jego funkcjonalności znajduje się możliwość złożenia deklaracji podatkowej. Podstawą modelu służącego do rozliczeń jest utworzenie pliku XML, który powstaje na bazie pliku XSD udostępnionego przez Ministerstwo Finansów. Utworzony plik należy następnie potwierdzić, na przykład przy pomocy podpisu elektronicznego, a następnie przesłać na serwer Ministerstwa Finansów.
W pierwszej kolejności należy wskazać w systemie katalog, w którym znajdą się pierwotna deklaracja oraz ewentualne korekty, a także UPO, czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru, które wskazuje, że deklaracja została w prawidłowy sposób złożona. Następnym krokiem jest właściwe wypełnienie deklaracji podatkowej. Poszczególne typy dokumentów VAT mają określone pola, które należy obowiązkowo uzupełnić. Uzupełnioną deklarację należy zatwierdzić, a następnie otworzyć formularz oraz wybrać opcję wysyłki do systemu E-deklaracje. System przygotuje e-deklarację – w trakcie jej tworzenia oprogramowanie weryfikuje zgodność danych dotyczących firmy oraz umieszczonych w deklaracji. W przypadku niezgodności wysyłka e-deklaracji jest wstrzymana. W przypadku pełnej zgodności oraz po podpisaniu deklaracji przy pomocy podpisu kwalifikowanego deklaracja jest wysyłana na serwer. W odpowiedzi przedsiębiorca otrzymuje informację na temat statusu dokumentu. Około doby od momentu złożenia deklaracji powinno zostać udostępnione Urzędowe Poświadczenie Odbioru, które świadczy o tym, że zadanie zostało wykonane w prawidłowy sposób. Dokument UPO można wydrukować.
Zobacz, jakie jeszcze możliwości daje wdrożenie oprogramowania Comarch ERP Optima – https://boss.net.pl/oprogramowanie/dla-malych-i-srednich-firm/.