Kopia zapasowa, zwana również potocznie kopią bezpieczeństwa, to dane, które umożliwiają odtworzenie oryginalnych informacji w sytuacji, gdy dojdzie do ich uszkodzenia lub utraty w inny sposób. Należy pamiętać, ze kopia bezpieczeństwa nie jest tym samym, co archiwizacja danych, nie powinna również stanowić uzupełnienia dla redundantnych systemów służących do przechowywania danych w pamięci masowej. W przeciwieństwie do takich systemów, kopia bezpieczeństwa jest dobrym zabezpieczeniem na przykład przed awarią podzespołów urządzenia lub przypadkowym nadpisaniem danych, do czego może dojść podczas pracy na plikach. Skutki zamierzonych oraz niezamierzonych zmian pomoże odwrócić właśnie kopia zapasowa.
Niektóre programy czy aplikacje, na przykład edytory tekstu, mają funkcję automatycznego tworzenia kopii zapasowej. Kopie zapasowe często spotykamy także w środowiskach serwerowych, gdzie istotną rolę odgrywa oprogramowanie do automatycznego tworzenia kopii ważnych danych na zewnętrznych nośnikach. Kopia zapasowa może być również dokonywana w sposób zdalny, a następnie automatycznie przenoszona do chmury.
Jak stworzyć kopię zapasową na domowym komputerze?
Należy pamiętać o kilku zasadach. Pierwszą z nich jest systematyczność i regularność. Dla zachowania pełnego bezpieczeństwa swoich danych należy wypracować nawyk regularnego przenoszenia ich na dysk zewnętrzny lub do chmury. Użytkownik, który chce mieć dostęp do danych nawet w sytuacji kradzieży lub awarii sprzętu, nie powinien wykonywać kopii zapasowej całego dysku C. Systemowe katalogi oraz zainstalowane programy zajmują wiele miejsca, a ich kopiowanie jest bardzo pracochłonne i zajmuje sporo czasu. Jeżeli nie potrzebujemy kopii systemu, tylko przykładowo najważniejszych dokumentów czy e-maili, pamiętajmy o wykluczeniu katalogów Windows, Program Files oraz Pliki Programów. Innym rozwiązaniem jest przechowywanie istotnych danych na osobnej partycji dysku, najlepiej zewnętrznego – twardego czy pamięci flash.
Jeśli chcemy, aby tworzenie kopii zapasowej przebiegało szybko i sprawnie, warto zaopatrzyć się w dysk ze złączem USB 3.0 lub 3.1. Pozwoli ono skrócić czas wykonywania kopii bezpieczeństwa nawet kilkukrotnie. Najszybciej zadanie to wykonamy korzystając z dysku zewnętrznego SSD ze złączem USB 3.1 drugiej generacji.
Kopiowane dane powinny zostać zaszyfrowane, aby chronić je przed odczytaniem z innego urządzenia. Dla większej wygody należy sprawdzić, które aplikacje mają funkcję wykonywania automatycznych kopii i w miarę możliwości zautomatyzować ten proces. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie funkcji przyrostowej, dzięki której do kopii zapasowej będą przekazywane nowe i zmodyfikowane dane.